Høgskolen i Hedmark er fra 1. januar 2017 Høgskolen i Innlandet. Sjekk ut Paideias nye nettsider her.

 

Paideia - Tidsskrift for profesjonell pedagogisk praksis er et fagtidsskrift som har til hensikt å bidra med forskningsbasert kunnskap om praksis og barn og unge sin læring og utvikling i barnehage og skole.

 

Forfatterinstruks Paideia Skjema for fagfellebedømmelse

Gjennom fagfellevurderte artikler belyser nordiske og internasjonale forskere temaer med relevans for praksisfeltet, samtidig som tidsskriftet holder høyt akademisk nivå. De to årlige utgivelsene (mai og november) inneholder artikler som omhandler aktuelle temaer med relevans for ansatte i barnehager og skoler. Tidsskriftet er et samarbeid mellom SePU ved Høgskolen i Hedmark, LSP ved Aalborg Universitet, RCIW ved Högskolan i Borås og forlaget Dafolo AS. Paideia ble lansert i mai 2011 i forbindelse med den 2. nordiske LP-konference i Aalborg. 

Utgivelser

Paideia-12

Paideia 11, mai 2016

Tema: Kvalitet i barnehagen

Innholdsfortegnelse og forord 

Paideia 11-2016

Paideia 11, mai 2016

 

Innholdsfortegnelse og forord 

7193-10

Paideia 10, november 2015

Tema: Målrettet innsats og forbedringer i skole og barnehage

Innholdsfortegnelse og forord 

Paideia-9

Paideia 09, mai 2015

Tema: Synlig læring

Innholdsfortegnelse og forord 

Paideia-8

Paideia 08, november 2014

Tema: Det inkluderende og lærende fellesskapet

Innholdsfortegnelse og forord

Paideia 7, mai 2014

Paideia 07, mai 2014

Tema: Kunskap och kompetens i ljuset av PISA

Innholdsfortegnelse og forord

Paideia 06, november 2013

Tema: Evidensbasert kunnskap og pedagogisk praksis 

Innholdsfortegnelse og forord   

Paideia-5

Paideia 05, mai 2013

Tema: Inklusjon

Innholdsfortegnelse og forord 

Forside Paideia 04, november 2012

Paideia 04, november 2012

Tema: Barnehagens betydning i utdanningsforløpet

Innholdsfortegnelse og forord

Forside Paideia 03, mai 2012

Paideia 03, mai 2012

Tema: Profesjonsutvikling i et kunnskapsperspektiv

Innholdsfortegnelse og forord

Paideia2

Paideia 02, november 2011

Tema: Hvordan reduserer vi frafallet i utdanningssystemet

Innholdsfortegnelse og forord

Forside Paideia 2011-01

Paideia 01, mai 2011 

Tema: Praksisorientert og forskningsbasert tilgang til pedagogisk praksis

Innholdsfortegnelse og forord

Målgrupper

Målgrupper er både lærere, skoleledere og skoleadministratorer som implementerer og utformer utdanningspolitikk, studenter i pedagogikk og lærerutdanninger samt ansatte og forskere med vitenskapelige arbeidsområder innen fagfeltet.

Aktuelle temaer

Eksempler på temaer som tas opp er: 

  • Klasseledelse og læringsmiljø
  • Læring, undervisning og fagdidaktiske utfordringer
  • Nasjonale tester, elev- og lærlingvurdering
  • Tilpasset opplæring og undervisningsdifferensiering
  • Implementering av nasjonale og lokale strategier og initiativ i skolen
  • Betydningen av kjønn, sosio-økonomisk og kulturell bakgrunn
  • Praksis i barnehagen 

Utgivere:

  • Senter for praksisrettet utdannningsforskning (SePU), Høgskolen i Hedmark
  • Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP), Aalborg Universitet
  • RCIW – Research and Capability in Inclusion and Welfare, Institutionen för pedagogik, Högskolan i Borås
  • Dafolo AS.

Lenker

Publisert: . Sist endret: .