DVO alle

Dette vet vi om... Skolen er en serie på 10 hefter som tar opp aktuelle problemstillinger som skoler støter på i arbeidet med å utvikle et godt læringsmiljø for elevene. Redaktører for serien er professor Thomas Nordahl, SePU, og lektor Ole Hansen, Aalborg Universitet. Mer om serien på Gyldendals nettsider. 

 

DVOBruk-av-kartleggingsresultater-i-skolen

Bruk av kartleggingsresultater i skolen

Forfatter: Thomas Nordahl
Alle skoler har i dag tilgang til data om hvordan elevene har det i skolen og hvilket læringsutbytte de har, både på nasjonalt og lokalt nivå og basert på egne tester og kartlegginger i den enkelte klasse. Dataene har imidlertid ingen verdi i seg selv. Først når de blir analysert i en lokal kontekst, skapes det grunnlag for å forbedre den eksisterende praksis. For å oppnå et så effektiv utbytte av dataene som mulig, må de drøftes og anvendes i fellesskap, for eksempel i profesjonelle læringsfellesskap og mellom skoleledelsen og lærere.

Dette heftet gir eksempler på hvordan lærere og skoleledere kan analysere og aktivt implementere data i skolens undervisningspraksis til forbedring av den pedagogiske praksis og elevenes læringsutbytte. Dette er konkretisert i eksempler på skole-, klasse og elevnivå. 


DVVOinkludering

Inkludering

Forfatter: Peder Haug
Hvordan skal barn og unge med ulik bakgrunn, kjønn og forutsetninger delta aktivt sammen i sosiale og faglig felleskap og samtidig realisere sitt potensial for læring?
Dette spørsmålet kan inkluderingsbegrepet gi svar på, og det er mulig å omsette det til praktisk pedagogikk. Dypest sett handler inkludering om forholdet mellom individet og felleskapet, og dette heftet gir både god forståelse for hva begrepet innebærer og en rekke føringer for hvordan inkludering kan realiseres i skolen.


Klasseledelse

Forfatter: Thomas Nordahl
Dette heftet handler om lærerens ledelse av klasser og undervisningsforløp. Det er lærerens ansvar å lede klasser og undervisningsforløp på en hensiktsmessig måte som gir eleven et godt læringsutbytte. Lærere som klarer dette, fremstår som tydelige voksenpersoner. De er samtidig interessert i elevene og har et godt og nært forhold til dem så de opplever å bli likt og anerkjent. Slike lærere motiverer elevene til en god arbeidsinnsats. De skaper ro og forutsigbarhet i undervisningen, de er engasjerte og støttende, og det er ingen tvil hos elevene om hvem som har ansvaret eller bestemmer.
ISBN/EAN: 9788205423138


Utviklingsarbeid og endringsprosesser
Forfatter: Anne-Karin Sunnevåg
Dette heftet viser hvordan skoler best mulig kan initiere og implementere skoleutvikling gjennom forskningsbasert kunnskap. Heftet beskriver hva som må gjøres for å få endringsprosessene til å bli en del av det daglige arbeidet. I alt endringsarbeid er en tydelig og støttende ledelse viktig. Ledelsen må holde fokus, etterspørre resultater og løpende følge opp prosessen for at endringsarbeidet skal lykkes. Heftet henvender seg til de aktørene på skolen som arbeider med å administrere og organisere endringsprosessene.
ISBN/EAN: 9788205423145


Vurderingspraksis
Forfatter: Thomas Nordahl
Dette heftet handler om vurdering for læring, som er et område med stor grad av aktualitet i dagens norske skole. Heftet presenterer grunnleggende tilnærminger til å vurdere elevenes faglige og sosiale læring og utvikling. Det vektlegges både en overordnet forståelse av hvordan vurdering bør forstås i skolen, og en mer detaljert framstilling av hvordan en hensiktsmessig vurderingspraksis kan gjennomføres. I heftet legges det særlig vekt på de pedagogiske konsekvenser som lærere kan få fra vurderingspraksis. Vurdering av læring bør først og fremst handle om hvordan lærerne kan forbedre og videreutvikle egen pedagogisk praksis ut fra de resultatene som vurderingen viser. Det er ikke elevene alene som skal ta konsekvensene av vurderingsresultatene, men elevene og lærerne i et nært samarbeid. Slik kan lærernes vurderingspraksis få positive konsekvenser for elevenes læringsutbytte.
ISBN/EAN: 9788205423077


Pedagogisk analyse
Forfatter: Thomas Nordahl
Dette heftet handler om helheten og de ulike fasene i en pedagogisk analysemodell. Heftet presenterer en modell for analyse av pedagogiske utfordringer som lærere og skoleledere kan møte i forhold til enkeltelever, grupper eller klasser av elever og på skolenivå. Modellen er ikke en undervisningsmetode, men en systematisk måte å analysere utfordringer for så å komme fram til hensiktsmessige tiltak i den pedagogiske praksis. Analysemodellen er utviklet ut fra forskningsbasert kunnskap, og den er utprøvd og evaluert med gode resultater i forhold til elevenes faglige og sosiale læringsutbytte. Disse positive resultatene er oppnådd ved at modellen primært retter søkelys på de faktorene i læringsmiljøet og undervisningen som forskning viser at har en positiv effekt på elevenes læring.
ISBN/EAN: 9788205423084


Å skape gode relasjoner i skolen
Forfatter: Anne Linder
Dette hefte setter fokus på relasjonen mellom lærer og elev. Relasjonen mellom elev og lærer kan betraktes som en av de meste undervurderte variablene innenfor undervisning og læring. Elever som opplever at de har lærere som anerkjenner, verdsetter og liker dem, har et klart bedre læringsutbytte i skolen enn de elevene som ikke har et godt relasjonelt forhold til sine lærere. Elever som har en positiv relasjon til læreren, blir motivert til å yte en god arbeidsinnsats, samtidig som de vil ha bedre forutsetninger for å utvikle en god selvoppfatning i skolen. Dette heftet tar for seg hvor betydningsfulle disse relasjonene er, og det gis gode beskrivelser av hvordan læreren kan videreutvikle sine relasjoner til elevene.
ISBN/EAN: 9788205423107


Skoleledelse
Forfatter: Lars Qvortrup
I dette heftet behandles skoleledelse både på en forskningsbasert og en konkret måte. Dette er et praktisk, brukervennlig hefte som gir veiledning i god skoleledelse, det vil si skoleledelse som fremmer elevenes læring. I tillegg presenterer heftet det vi med vitenskapelig sikkerhet vet om skoleledelse. Og endelig diskuteres det hva det vil si å ”vite” noe med sikkerhet om et så flytende begrep som ledelse. Den antakelsen som ligger bak, er at det vi vet om skoleledelse, også er nyttig for det vi kan gjøre som skoleledere. Kort sagt: Viten betaler seg – også viten om skoleledelse.
ISBN/EAN: 9788205423091


Motivasjon og mestring
Forfatter: Terje Manger
Dette heftet handler om betydningen av motivasjon og mestring i skolen. I dette heftet presenteres viktige former for motivasjon, forskningsresultater om hva som motiverer skoleelever, teorier om motivasjon, og de pedagogiske følger forskningen og teoriene har for skolen. Målet er å gi lærere, ledere og pedagoger innsikt i hva som opprettholder lav motivasjon hos elevene. Denne innsikten skal brukes til å gi råd om hvordan mangel på motivasjon kan reduseres eller elimineres, hos enkeltelever og i skoleklasser.
ISBN/EAN: 9788205423114


Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet
Forfatter: Arne Tveit
Dette heftet beskriver viktigheten av ros, regler og anerkjennelse i et læringsmiljø. Anerkjennelse, oppmuntring, ros og positive tilbakemeldinger er noe alle har behov for. Det styrker vår oppfattelse og forståelse av oss selv, og det fremmer vår motivasjon og arbeidsinnsats. Forfatteren tilbakeviser i dette hefte – med klar og tydelig referanse til forskningslitteraturen – at lærere og andre voksne kan rose barn for mye, men han understreker hvor viktig det er at ros gis på en god, målrettet og virkningsfull måte. Det beskrives også hvordan regler er nødvendige for et godt læringsmiljø. Regler og håndhevelsen av disse skaper trygghet og gode rammer for både faglig og sosial læring. Når lærere gir positive tilbakemeldinger og har tydelige forventninger til elevene, bidrar de til en forebyggende innsats slik at alle elever trives, lærer og mestrer skolehverdagens mange utfordringer bedre.
ISBN/EAN: 9788205423121

Publisert: . Sist endret: .