Læringsmiljø og pedagogisk analyse

Høgskolen i Hedmark er fra 1. januar 2017 Høgskolen i Innlandet.

Gå til L&Ps nye nettsider her.

Læringsmiljø og pedagogisk analyse - L&P

En forbedringsstrategi for skoler og barnehager som ønsker:

Professor Thomas Nordahl, SePU. (Bilde: Ricardofoto)

Professor Thomas Nordahl er leder for SePU som driver forskningsbasert forbedringsarbeid i barnehage, grunnskole og videregående utdanning. (Bilde: Ricardofoto)

  • Økt læring og utvikling for barn og unge og et inkluderende læringsmiljø
  • Profesjonelle læringsfelleskap og kollektiv kompetanseutvikling
  • Kartleggingsundersøkelser og aktiv bruk av resultater
  • Pedagogisk analyse og forbedret pedagogisk praksis

Over 300 skoler over hele Norge har siden 2002 arbeidet systematisk med læringsmiljøet gjennom LP. I Danmark har ca. 560 skoler og 250 barnehager arbeidet etter LP siden 2007. Dette omfatter mer enn 245 000 barn og unge. Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark reviderer nå LP og tilbyr den til barnehager og skoler i Norge. 

Faktaark om L&P i barnehagen  Faktaark om L&P i skolen 
Publisert: . Sist endret: .
  • Barnehage

    Gjennom L&P arbeider styrer, pedagogiske ledere, fagarbeidere og assistenter i fellesskap om å forbedre læringsmiljøet.
  • Grunnskole

    L&P er for skoler som ønsker systemtenkning, profesjonelle læringsfelleskap og kollektiv kompetanseutvikling.
  • Videregående opplæring

    Den overordnede målsettingen i denne strategien er å realisere potensialet for læring hos alle elever.
  • PP-tjenesten

    Veiledere fra PPT vil ha en viktig funksjon som refleksjonspartner i kollegagruppene i L&P .
  • Eier

    For å lykkes med L&P, må alle ledd fra politisk nivå til den enkelte ansatte involveres.

Nyheter

Flere nyheter