Studentene på Music Management er svært ettertraktet i musikkbransjen

 – På by:Larm i år opplevde jeg at folk leter aktivt etter oss som går Music Management for å gi oss jobb, sier førsteårsstudent Fredrik Nordby i et intervju til ballade.no. 

Anbefalinger fra folk i bransjen gjorde at Fredrik Nordby valgte Campus Rena som studiested i første omgang, og allrede i sitt første studieår merker han interessen fra musikkbransjen. 

Fredrik forteller at det er alt fra plateselskaper og eventselskaper til Billettservice som har vist interesse for studentene på Music Management.

– Slik jeg har forstått det er det mangel på folk som vil være bakmenn, sier han.

Jobber med TIX

Selv har Fredrik siden i høst jobbet frem en strategi med artisten TIX, som for øyeblikket ligger på en femteplass på VG-lista. At studiet er lagt til Rena, tror Fredrik bare er en fordel, for det skiller ut de som er blodfans.

- Det at studiet ligger på et litt sært sted gjør at man må satse, det er nesten som en bransjesikkerhet.

Tett samarbeid med bransjen

I tillegg til Bachelor i Music Management tilbyr Høgskolen i Hedmark også Bachelor i musikkproduksjon. Skolen har et tett samarbeid med bransjen gjennom gjesteforelesninger, utplassering og utveksling til utlandet. Studieansvarlig for bachelor i Music Management og utvikler av studietilbudet på Rena, Rune Johannessen, er opptatt av at studentene skal ut i studietiden for å oppleve at Norge ikke er verdens navle.

– Musikk har i stor grad blitt globalt, sier han.

Johannessen forteller det er flere studenter som ønsker å jobbe kreativt, som søker seg til Rena for å få en bedre forståelse for alle sidene av musikkindustrien.

Kjente samarbeidspartnere

Flere og store aktører som The Clive Davis Institute of Recorded Music i New York og Universitetet i Karlstad i Sverige er blant høgskolens samarbeidspartnerne, og sistnevnte fikk nylig sammen med Høgskolen i Hedmark tildelt midler til et tre-årig forskningsprosjekt, som har fokus på verdiskaping, innovasjon, forretnings-/foretaksmodeller og nettverk med utgangspunkt i digitaliseringens gjennomgripende endringer av industrien.

Øker i popularitet

Årets søkertall viser at studieretninger med vekt på artistutvikling og bransjeforståelse øker i popularitet. Det er 70 søkere som har Bachelor i musikkproduksjon som førstevalg, til kun 20 studieplasser. Til bachelor i Music Management er det 55 søkere til 20 studieplasser. Begge studietilbudene har en økning fra i fjor.

Les hele artikkelen på ballade.no 

Les også: Tilbyr utveksling til USA's beste musikkutdanninger

Publisert: .