- Hudfarge bør bli et tema i barnehagen

Hudfarge er ikke et tema i barnehagen i dag, og det burde det være, mener forsker Camilla Eline Andersen. (Foto: Colourbox)

De ansatte snakker ikke om hudfarge i barnehagen, men det bør bli et tema, sier forsker Camilla Eline Andersen.

Artikkel fra forskning.no

Ifølge rammeplanen for barnehager er en av oppgavene å jobbe mot diskriminering og rasisme. Det er viktig at de som jobber i barnehagen er bevisst hva de tenker om hudfargen til menneskene rundt seg, mener Camilla Eline Andersen. Hun er førstelektor ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Hedmark.

– Hudfarge er ikke et tema i barnehagen i dag, og det burde det være, sier hun til forskning.no.

I doktorgradsarbeidet sitt har hun sett på hvordan barnehagelærere læres opp til å prate om rase og hudfarge i barnehagen. Eller ikke læres opp. For én av konklusjonene hennes er at hudfarge er et ikke-tema.

Vanskelig å snakke om

I studien har Andersen brukt egne erfaringer som forelder og lærer på barnehageutdanningen. Hun har også fulgt debatter i media, studert fagbøker, nettsider for barnehagelærere, barnebøker, musikk og film.

Camilla Eline Andersen

Førstelektor Camilla Eline Andersen ved Høgskolen i Hedmark

Ifølge Andersen er pedagogene ofte ikke bevisste på sine egne tanker om hudfarge. Hvite pedagoger har ikke lært å tenke at de selv har en hudfarge.

Hun mener dette må inn som tema i utdanningen:

– Det snakkes ikke om hvordan forskjeller i utseende kan påvirke hvordan de driver pedagogikk i barnehagen.

– Andres utseende kan påvirke hva vi tenker og gjør, sier hun.

Les hele artikkelen på forskning.no

 

Publisert: .