Dette er generelle anbefalinger til hvordan faglige tekster skal skrives. Lærere/veiledere kan også fremsette spesifikke krav som avviker fra disse.

APA-eksempelsamling

Formatering av faglige tekster

Avsnitt

Tema, problemstilling og oppgavetekst

Strukturering av tekstdelen

Korte og lange tekster

Ulike faglige tekster

Før og etter tekstdelen

Forside

Forord

Sammendrag

Innholdsfortegnelse

Figur-/tabelliste

Referanseliste

Vedlegg

Noter

 

  • Bruk disse kravene og retningslinjer i alle skriftlige oppgaver som skal leveres. Det er bare gjennom aktiv bruk hver gang dere skriver at dette vil kunne beherskes over tid.
  • Tekstbehandlingsprogrammer (Word osv.) gir god hjelp i skriveprosessen. Word har funksjoner  som f.eks. stavekontroll, oppretting av innholdsfortegnelser osv. Instruksjonsvideoer om bruk av Word

APA-eksempelsamling

Formatering av faglige tekster

  • Sideformat: A4 (stående)
  • Sidenummerering: Alltid
  • Linjeavstand: 1,5
  • Marger: 2,5 cm. til alle sider (Word standard)
  • Tekstjustering: Venstrejustert eller blokkjustert
  • Skrifttype og skriftstørrelse tekst: Times New Roman 12 punkt
  • Skrifttype og skriftstørrelse overskrifter: Times New Roman 12 punkt anbefales, men noe avvik godtas (f.eks. kan hovedoverskrifter være noe større enn underoverskrifter)
  • Skrifttype og skrifttype forside: Følg standarden til Oppgavemal med forside til større oppgaver.
  • Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, referanseliste, vedlegg og sluttnoter skal alltid begynne på ny side. Word-video om tekstflyt
  • I større arbeider skal hvert nytt hovedkapittel alltid begynne på ny side, mens i mindre arbeider skal ikke dette gjøres.
  • Vær varsom med bruken av understrekinger, uthevinger, kursiveringer osv.

Avsnitt

  • Avsnitt angis ved å bruke et ekstra linjeskift (blank linje) mellom hvert avsnitt. Word-video om avsnitt
  • Et avsnitt er et skilletegn i teksten for å skille et poeng (opplysning osv.) fra et annet.
  • Tenk avsnitt når du strukturerer faglige tekster.

Tema, problemstilling og oppgavetekst

  • Studenter må alltid lese tema/problemstilling/oppgavetekst godt, og tolke og presisere den i oppgaven.
  • Ofte ligger det implisitt en disposisjon for hvordan den faglige teksten skal skrives i tema/problemstillinger/oppgavetekster.

Strukturering av tekstdelen

Innledning (ca. 10 %)

  • Presentasjon, tolkning og presisering av tema, problemstilling eller oppgavetekst
  • Begrunnelse for valg av tema og problemstilling (hvis valg var mulig)
  • Redegjørelse og begrunnelse for hvordan oppgaven blir besvart
  • Redegjørelse for oppgavens oppbygning og progresjon
  • Definisjoner/avklaringer av begrep om nødvendig

Hovedtekst (ca. 80 %)

  • Her besvares tema, problemstilling eller oppgavetekst
  • Redegjørelse for litteratur om emnet
  • Redegjørelse for undersøkelsesopplegg som blir benyttet
  • Redegjørelse for analyse, dvs. hvordan funn/resultat er fremkommet. Disse funn/resultat gir grunnlag for en konklusjon.

Avslutning (ca. 10 %)

  • Redegjørelse for funn/resultat/konklusjon ("svaret som man kom frem til")
  • Diskusjon/drøfting av funn/resultat/konklusjon (evt. alternative tolkninger)
  • Perspektiv/konsekvenser av funn/resultat/konklusjon

Korte og lange tekster

  • Desto lengre selve tekstdelen er desto større behov vil det være for å dele opp teksten med avsnitt, overskrifter og kapitler.
  • Korte tekster (ca. 1-10 sider) kan være notater, rundskriv, memos, mindre oppgavebesvarelser osv. De deles vanligvis opp i avsnitt eller noen få overskrifter og underoverskrifter.
  • Lange tekster (over ca. 10 sider) kan være rapporter, avhandlinger, bøker, større oppgavebesvarelser osv. De deles vanligvis opp (i tillegg til avsnitt) i flere kapitler med hovedkapitler og underkapitler.

Ulike faglige tekster

  • Faglige tekster har ulikt innhold, dvs. de har ulike formål/fokus.
  • Noen av de mest vanlige er litteraturstudier, empiriske studier og utviklingsarbeid.
  • Noen utdanninger/fag, f.eks. Barnehagelærerutdanningen, har egne tilpasset maler for oppgaveskriving (se Fronter).

Før og etter tekstdelen

 Før tekstdelen

  • Forside (alltid)
  • Forord (bare i lange tekster)
  • Sammendrag (bare i lange tekster)
  • Innholdsfortegnelse (bare i lange tekster)
  • Figur-/tabelliste (ved behov og bare i lange tekster)

 (Tekstdelen)

 Etter tekstdelen

  • Referanseliste (alltid)
  • Vedlegg (ved behov)
  • Noter (ved behov)

Forside

  • Forsiden skal ha:
    • Navn på forfatter(e), både fornavn og etternavn, i alfabetisk rekkefølge etter etternavn
    • Kort og presis tittel på den faglige teksten
    • Type faglig tekst, utdanning, årstrinn, fag
    • Navn på utgiver/utdanningsinstitusjon
    • Stedet og året den faglige teksten er utgitt/avgitt
    • Avkrysning for utlån
  • Forsiden skal ikke ha:
    • Studentnr., eksamensnr., gruppenr. eller gruppenavn
    • Lange oppgaveformuleringer eller problemstillinger som tittel
    • Ekstra illustrasjoner (tabeller, figurer, bilder, kart osv.)

Forord

  • Skal være kort (maks. 1 side)
  • Opplysninger som ikke naturlig hører hjemme i selve teksten
  • Kort om bakgrunn for prosjektet, oppdragsgiver og målgruppe
  • Navn på og eventuell takk til veiledere og andre personer eller institusjoner som har bistått forfatteren(e)

Sammendrag

  • Skal være kort (maks. 1 side)
  • Kort sammendrag av hovedinnholdet i den faglige teksten
  • Skal kunne forstås uavhengig av om man har lest hele den faglige teksten
  • Selv om man skriver på norsk kan det i noen tilfelle være ønskelig med et sammendrag både på norsk og engelsk (evt. et annet fremmedspråk), spesielt i lengre arbeider
  • Kan inneholde nøkkelord/stikkord

Innholdsfortegnelse

  • Fortegnelse over alle overskrifter og kapitler, med sidehenvisning
  • Det anbefales sterkt å generere innholdsfortegnelser (vha. stiler) i Word eller annet tekstbehandlingsprogram når man skriver større arbeider. Word-video om innholdsfortegnelse
  • Overskrifter og underoverskrifter i mindre tekster bør ikke nummereres.
  • Kapitler og underkapitler i større tekster bør nummereres
  • Kapitler og underkapitler kan nummereres slik: 1, 1.2, 1.2.3 osv.
  • Ikke nummerer ved hjelp av null slik: 1.0, 2.0 osv.
  • Underkapitler på mer enn tre nivå bør unngås, for eksempel 1.2.3.4 osv.
  • Kapitler kan også skrives slik: "Kapittel 1", "Kap. 2", evt. "Del 3" osv. Dette anbefales kun i større arbeider og bare på hovedkapittel.
  • I stedet for nummerering kan nivå på kapitler og underkapitler markeres ved hjelp av ulik fontstørrelse osv. men også her bør underkapitler på mer enn tre nivå unngås.
  • I mindre arbeider kan alle overskrifter i tekstdelen sløyfes hvis ønskelig.
  • Tekstdelen kan i mindre arbeider "brytes opp" kun ved å angi avsnitt.
  • Antall overskrifter/underoverskrifter og kapitler/underkapitler må sees i forhold til tekstens lengde.

Figur-/tabelliste

  • Fortegnelse med sidehenvisning over alle figurer/tabeller som finnes i teksten
  • Det anbefales sterkt å generere figur-/tabellister (vha. stiler) i Word eller annet tekstbehandlingsprogram når man skriver større arbeider. Word-video om figur-/tabellister
  • Figur- og tabellister er ikke nødvendig i korte tekster, men er påkrevet i lange tekster
  • Det skal lages separate lister for figurer (inkl. bilder) og tabeller. Bruk betegnelsene Figurliste eller Tabelliste.
  • Illustrasjoner skal kun benyttes hvis de er nødvendige for å illustrere et poeng i teksten. Vær restriktiv med bruk av alle typer illustrasjoner.
  • Alle illustrasjoner som benyttes må kommenteres og anvendes i teksten.
  • Illustrasjoner fra billedbehandlingsprogram osv. er som oftest store filer som gjør arbeidet i tekstbehandlingsprogrammet (Word osv.) vanskelig.
  • Lag og rediger ferdig illustrasjonen (figuren, bildet osv.) i de andre programmene før de settes inn i tekstbehandlingsprogrammet (Word osv.).
  • Sett inn illustrasjoner laget i andre program til slutt i skriveprosessen.
  • Word-videoer om bilder, figurer, tabeller osv.
  • Eventuelle noter til illustrasjoner plasseres under selve illustrasjonen (se Figur/tabell i APA-eksempelsamlingen).
  • Benytter man illustrasjoner som, helt eller delvis, er basert på kilder skal kilden oppgis i bildeteksten under selve illustrasjonen.
  • Det er kun nødvendig å oppgi kilden i referanselisten hvis kilden blir henvist til ellers i teksten.

Referanseliste

Høgskolen i Hedmark anbefaler å følge APA-standarden. Se APA-eksempelsamlingen og videoen om bruk av den.

Vedlegg

  • Her presenteres nødvendige opplysninger som det ikke er naturlig å plassere i selve teksten.
  • Vedlegg kan være redegjørelse for underlagsmateriale, f.eks. spørreskjema, intervjuguide, tabeller, spesielle statistiske tester, kopi av korrespondanse osv.
  • Alle vedlegg nummereres fortløpende (med unntak av hvis det kun er ett vedlegg) og gis en tittel (overskrift) som plasseres øverst på vedlegget.
    • Eksempel: Vedlegg 1 Brev til Høgskolen i Hedmark, Vedlegg 2 Prosjektbeskrivelse
  • Vedlegg listes opp i innholdsfortegnelsen ved å oppgi nr. og tittel på vedlegget.

Noter

  • Noter benyttes for å utdype eller forklare noe i selve teksten.
  • Noter står enten nederst på sidene (fotnoter) eller på siste side av teksten (sluttnoter).
  • Bruk enten fotnoter eller sluttnoter, ikke begge deler.
  • Noter nummereres fortløpende.
  • Noter kan genereres i Word eller annet tekstbehandlingsprogram. Word-video om fot-/sluttnoter
  • Noter bør ha mindre skriftstørrelse enn hovedteksten, f.eks. 10 punkt, og kan gis en mindre linjeavstand enn hovedteksten, f.eks. enkel linjeavstand.
  • Noter av alle slag bør brukes i minst mulig grad etter APA-standard.
Publisert: . Sist endret: .